Japońsko-amerykańskie coupe kompaktowe czyli Isuzu Piazza

Przeróżne wozy mające znaczki różnych modeli czy nawet producentów nie są niczym nowym w motoryzacji. Nie inaczej było z dzisiejszym bohaterem – czyli Isuzu Piazzą, znaną też jako Isuzu Impulse.

W latach 70. XX wieku japońska marka Isuzu, we współpracy z amerykańskim General Motors, wypuściła model Gemini, kompaktowy samochód, który powstał na amerykańskiej T-platform. Płyta podłogowa pozwalała stworzyć auto przednio-i tylnonapędowe, zależnie od wizji konstruktorów. Pojazd, który oferowano pod markami GM, między innymi Holdena czy Buicka, w zależności od wersji był autem tylnonapędowym.

Isuzu Gemini z 1983 roku

Gemini mimo wszystko było zwyczajnym wozem kompaktowym, prostym shitboxem, który miał za zadanie jeździć i się nie psuć. Klient który chciał mieć quasi sportowy samochód musiał obejść się smakiem. Pewnym rozwiązaniem na to miała być Piazza, nieco bardziej sportowa odmiana oparta o mechanikę modelu Gemini, i sygnowana marką Isuzu czy Holdena, będąca kontynuatorem modelu Isuzu 117 Coupe.

Historia Isuzu Piazzy rozpoczyna się w 1978 roku – włoskie stoduio ItalDesign otrzymało zlecenie stworzenia sportowego hatchbacka. Pojazd miał bazować na Chevrolecie Chevette, produkowanego w Japonii jako Isuzu Gemini. Model Gemini był spokrewniony konstrukcyjnie z Oplem Kadettem – nadwozie czy silnik były jednak różne dla obu aut. Nie było to wszak dziwne – General Malfunction miało udziały w Isuzu, zaś Opel należał do GMu.

Zadania zaprojektowania samochodu podjął się Giugiaro, autor stylistyki Maserati Boomeranga, DeLoreana, Yugo Floridy, czy pierwszego Lexusa GSa.

szkic Asso Di Fiori, późniejszej Piazzy/Impulse / ItalDesign

Jak to mu wyszło? – no cóż, normalnie, w miarę spójnie, ale bez szału. Piazza/Impulse nieźle wygląda, chociaż jak to u dżiudżiaro – widzisz samochód i masz wrażenie, że skądś je znasz albo widziałeś wcześniej.

produkcyjna Piazza/Impulse

Podobnie jak jugosłowiański kompakt, tak i Piazza/Impulse miało dwa panele sterujące umieszczone przy kierownicy.

wnętrze prototypu / Isuzu

Normalniejsze były za to wskaźniki, chociaż w wersji Turbo oferowano cyfrowe wskaźniki, zaprojektowane w duchu lat 80.

ot, zwykłe wskaźniki, klasycznie prosto i czytelnie.

Poza tym – wszystko typowe, zgodne z epoką. Cztery miejsca, bagażnik z wysokim progiem załadunku, typowy ejtisowy styl deski rozdzielczej i wnętrza. Widać że Piazza czy chociażby Quartz dziećmi dekady lat 80.

Trzydrzwiowy samochód o futurystycznym wówczas wyglądzie, którego wczesny koncept nazwano Asso di Fiori (As Trefl), zaprezentowano na Tokyo Motor Show w 1979 roku.

Asso Di Fiori / ItalDesign

Dość szybko Isuzu podjęło produkcję prototypu w niemal niezmienionej formie (zmieniono głównie klamki drzwi na bardziej konwencjonalne), która rozpoczęła się rok później w Fujisawie w Japonii.

produkcyjne Impulse/Piazza, tutaj USDM

Na rynku amerykańskim jako Impulse pojawiło się w 1983 roku, zaś jako Piazza – w Europie w 1985, a w Australii w 1986. W Australli firmował go znaczek Holdena, australijskiej dywizji General Malfunction Motors.

Piazza ze znaczkiem Holdena

Pierwsza generacja, o nazwie kodowej JR120/130, była produkowana w latach 1980-1990.

wczesny Impulse/Piazza
Piazza z fajnym wzorem felg / EN Wikipedia

W tym czasie lifting pojawił się w 1988 roku i obejmował większy tylny spoiler oraz niechowane przednie reflektory w miejscu wcześniejszych podnoszonych.

model poliftingowy

Pojazd był sprzedawany w wielu wariantach wyposażenia oznaczanych jako Bella, XN, XJ, XE i inne. Z dodatków można było zamówić między innymi skrzynię automatyczną, sterowane elektrycznie lusterka, centralny zamek, system antykradzieżowy, radio z czterema głośnikami i „kaseciakiem”, przyciemniane szyby czy klimatyzację i inne „bajery”.

Pakiety tuningowe były trzy – standardowy, od tunera Irmschera oraz własny Lotusa.

Pojawiały się także wersje specjalne jak RS w 1987 roku, posiadające wyłącznie białe nadwozie z elementami w kolorze cyny i usztywnionym zawieszeniem, czy Special Edition z 1989 roku, mająca koła i wnętrze z wersji z Turbo. Zwykłe wnętrze było no cóż – po japońsku, jako-tako.

dla porównania Piazza/Immpulse ze zwykłymi wskaźnikami

Na rynku amerykańskim Impulse pojawiało się w dwóch wersjach wyposażenia, jako nie-Turbo oraz Turbo; to pierwsze posiadało wszystkie możliwe dodatki, zaś wersja Turbo – dodatkowo cyfrowe wskaźniki.

wskaźniki z Impulse USDM

Ponadto była dostępna pokrewna wersja I-Mark, jako trzydrzwiowy hatchback oraz czterodrzwiowy sedan.

Stylistycznie I-Mark było normalniejsze i przypominało produkowaną wówczas Mazdę 323 BF.

Pewną ciekawostką była wersja o nazwie Piazza Space Sport, którą pokazano w 1987 roku.

jak pokaz auta to i hostessy / AllCarIndex

Prototyp bazował na poliftingowej Piazzie i miał dach typu targa oraz odchylane panele nad bagażnikiem.

generalnie fajnie to wygląda, ale czy praktyczne? nie mam zdania

Od 1988 wszystkie Impulse miały zawieszenie zestrojone przez Lotusa, które obejmowało także zmienione stabilizatory, inne sprężyny przednie i sztywniejsze amortyzatory. Z kolei lotusowe Piazzy posiadały między innymi nieco inny spoiler, inne światła czy zmienioną, kraciastą tapicerkę w środku.

Piazza Turbo handling by Lotus

Isuzu Piazza była wyłącznie trzydrzwiowym hatchbackiem (poza Space Sport ; )), który mierzył 4.3 metra długości, 1.66 metra szerokości i 1.3 metra wysokości; waga pojazdu wynosiła około 1180 kg. Prototyp Space Sport ważył 1220 kilogramów.

Piazza była początkowo oferowana z czterocylindrowym, montowanym wzdłużnie GM-owskim silnikiem SOHC 2.0/120 KM oraz DOHC 2.0/135 KM, które poprzez pięciobiegową skrzynią manualną lub czterobiegowym automatem firmy Aisin przenosiły napęd na tył. Później pojawił się także silnik turbo SOHC 2.0/181 KM  w wersji oznaczanej jako Turbo.

Samochód osiągał prędkość maksymalną około 180 km/h przy słabszym silniku i 220 km/h przy mocniejszym.

Piazza/Impulse posiadała wentylowane hamulce tarczowe na obu osiach. W zawieszeniu przednim zastosowano wahacze ze sprężynami i amortyzatorami. Tylne zawieszenie otrzymało oś De Dion oraz drążek Panharda. Montowano koła w rozmiarze 13 bądź 14 cali.

Na rynku amerykańskim pojawił się wyłączny dla tamtejszego rynku silnik 2.3/110KM; wcześniej, to jest w latach 1983-84, sprzedawano tam 2.0 SOHC o mocy 90 KM. Pewną ciekawostką jest wersja brytyjska i australijska – Piazzę oferowano wyłącznie w wersji Turbo, która została dostosowana przez Lotusa jako Handling by Lotus. Co ciekawe przed dystrybucją Lotusa sprowadzono pewną ilość Piazzy bez modyfikacji.

Druga generacja, sprzedawana głównie jako Isuzu Impulse i Asüna Sunfire (tylko w Kanadzie), o oznaczeniu JT22 była produkowana krócej, bo w latach 1990-1993.

Isuzu Impulse drugiej generacji

W ostatnim roku sprzedawano go tylko w Kanadzie pod marką Asüna; z kolei w Japonii sprzedawano go jako Piazzę

Isuzu Piazza 2 generacji / EN Wikipedia

– ale tylko w latach 1991-92.

W przeciwieństwie do poprzednika Impulse było oferowane z przednim napędem i opcjonalnym czterobutem; wersje 4×4 zdarzały się rzadko.

Impulse/Sunfire powstało na bazie platformy „world car” autorstwa General Motors.

wnętrze Impulse
w drugiej generacji trochę poprawili próg załadunku – zawsze coś!

Pojazd miał być zamiennikiem modelu Storm/Gemini Coupe. Samochód zerwał ze stylistyką poprzednika i częściowo czerpał ze stylizacji Lotusa M100 Elan. Impulse wykorzystywało pasywny układ kierowniczy tylnych kół nazwany Nihiboric, regulujący zbieżność w zależności od skoku zawieszenia.

Skąd się wzięła kooperacja Lotusa z Isuzu? General Motors posiadało akcje obu firm, co skutkowało wykorzystaniem skrzyni i silnika z Gemini do M100, zaś Lotus dostrajał zawieszenie Impulse’a.

Impulse uległo nieznacznemu skróceniu (z 4.3 metra do 4.1 – 4.2 metra), jednak uległo nieznacznemu poszerzeniu (do niecałych 1.7 metra); wysokość wahała się od 1.313 metra podstawowego do niecałego 1.3 metra po modyfikacjach.

Waga była zależna od wersji – przednionapędowy model ważył 1094 kg, zaś model Turbo z napędem na cztery koła już 1239 kg. Samochód wyposażano w silniki DOHC 1.6/130 KM z wariantem Turbo o mocy 160 KM; od ’92 roku wersja Turbo zniknęła, a bazowy 1.6 zastąpiono pokrewnym 1.8/140 KM.

W Japonii sprzedawano z kolei wyłącznie przednionapędową wersję z silnikiem 1.8; również tam zaoferowano wersję Geo Storma nazwaną Piazza PA-Nero.

Z kolei w Kanadzie sprzedawano auto przez rok w wersji hatchback, jako Asüna Sunfire – wraz z zamknięciem marki Asüna przez General Motors, zaprzestano produkcji Sunfire’a, zaś jego nazwa posłużyła później jako określenie nowego modelu Pontiaca.

Asuna Sunfire

Isuzu Impulse zostało zabite na skutek wzrostu wymagań japońskich norm emisyjnych i bezpieczeństwa w czasie kolizji; samo Isuzu skupiło się niedługo później na produkcji silników i samochodów dostawczych, porzucając samochody osobowe. W międzyczasie, do produkowanej Piazzy, zdążyło wypuścić terenówkę Trooper, którą red. Denton zrecenzował.

Isuzu Piazza pierwszej generacji miało opinię wozu ciekawego stylistycznie, który miał problemy z prowadzeniem; tuż przed poprawą przez Lotusa Piazzy, prasa motoryzacyjna była niezbyt przychylna i kwestionowała zachowanie samochodu podczas jazdy.

Dopiero późniejsze poprawki brytyjskiej marki w późniejszych Piazzach czy Impulse’ach zmieniły opinie o aucie. Druga generacja z kolei cieszyła podobnie umiarkowanym zainteresowaniem. Obie generacje mają swoje grono fanów modelu.

Parę egzemplarzy Piazzy/Impulse pierwszej generacji było na sprzedaż w Polsce.

ten konkretny był Impulse, z racji importu ze Stanów / OLX

Jeden z egzemplarzy na szczęście jeździ, a przynajmniej został zarejestrowany i otrzymał próbne tablice.

Problemy ze sterownością nie przyniosły popularności samochodowi – dość powiedzieć że prawdopodobna liczba wyprodukowanych egzemplarzy oscyluje w okolicach kilkunastu tysięcy sztuk. Dla porównania, ostatnio omawianego Opla Monzy wyprodukowano około 43-45 tysięcy sztuk, trzykrotnie więcej od Piazzy/Impulse.

Pomimo tego Piazza, szczególnie pierwszej generacji, nie jest zbytnio poszukiwana i raczej należy do grona wielu japońskich kompaktów z rodzaju widziałeś jednego – widziałeś wszystkie.

Isuzu Gemini w hatchbacku

Źródła: Classic And Sports Car, Motor Trend, Cars4Starters, prospekt Isuzu Impulse USDM, Isuzu, ItalDesign, Auta5p, AllCarIndex, Ultimate Specs, Automobile Catalog
Zdjęcia: materiały producenta, prospekt Isuzu Impulse, Classic And Sports Car, Motor Trend, Cars4starters, ItalDesign, AllCarIndex
, EN Wikipedia, OLX, Internet

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *