Niedoszła gwiazda sztandarowa czyli Zastava 20

notka odautorska: wpis-ciekawostka o czymś co nie wyszło, także endżoj ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Temat „życia po życiu” w motoryzacji nie jest niczym nowym. Czasem producent decyduje się na przeniesienie produkcji starszej generacji modelu, ale ciut odświeżonego, na mniej zamożniejsze rynki. Wozy takie jak CitiGolf z RPA czy Astra Classic z Gliwic nie są czymś nieznanym. Inna sprawa ma się z kolei z Zastavą 20, czyli niedoszłym Oplem Astra G z zakładów Zastavy.

Na temat Zastavy 20 powstało niewiele opracowań. Niezależnie od faktu, czy Zastava 20 była spóźnionym żartem primaaprilisowym, czy nigdy niewdrożonym modelem, sam fakt produkcji Opla w zakładach Zastavy jest nieco zaskakujący. No w sumie to też nie do końca, bo chociażby patrząc z historii polskiej motoryzacji – zakłady ZSD w Nysie produkowały przez kilka lat Citroena C-15, które wtedy należały do Daewoo.

C-15 wraz z krewniakiem Visą na pierwszym planie i Nysammi w tle

Jeśli przyjmiemy, że Zastava 20 miała być faktycznie produkowana, to historia wyglądała tak: w 2007 roku zakłady Zastavy nawiązały rozmowy z Oplem w sprawie produkcji modelu Astra G/Astra II, powoli kończącego swój żywot. Zastava, czyli Crvena Zastava za czasów Jugosławii, była powiązana z Fiatem – wszak większość ich modeli było licencyjnymi odmianami włoskich aut. Oczywiście mieli też własne konstrukcje, jednak bazujące na mechanice fiatowskiej. Opel jeszcze należał do General Motors.

Rozmowy miały być na tyle przekonujące dla Opla, że planowano rozpoczęcie produkcji licencyjnej Astry G na koniec 2008 roku. Baa, jeśli wierzyć hurraoptymistycznie źródłom, to już niemal wszystko było gotowe. Jak to wyglądało, trudno orzec.

fajny fotosklep / Autorepublika.com

Zastava 20 nazwą miała kontynuować licencyjną linię modelową, że tak ujmę; pod nazwą Zastava 10 produkowano Fiata Punto II generacji, którego wyparła trzecia generacja, pod nazwą Grande Punto. Tak mimochodem, to ćpunto od tego momentu poszło drogą Ducato i też sprawia wrażenie tego samego od 2005 roku. XD

Sama konstrukcja Zastavy 20 prawdopodobnie była tożsama z Oplem Astrą G. Na temat montowanych wersji silnikowych (Opel miał benzynowe 1.2, 1.4, 1.6 czy 2.0 i diesla 1.7) czy nadwoziowych (hatchback, sedan, kombi, cabrio) nie znalazłem informacji. Gdybym miał gdybać, tobym napisał, że gamę silnikową stanowiłyby 2-3 silniki i może dwa nadwozia, hatchback 5D oraz sedan, ewentualnie kombi – o ile by Zastava produkowała Astrę G/Zastavę 20 na podobnej zasadzie co w polskich zakładach Astry Classic.

Bardziej konkretnie obrazują się liczby – Zastav 20 miano produkować trzy tysiące sztuk rocznie. Dla porównania, moce produkcyjne fabryki w Kragujevacu wynosiły 60 tysięcy samochodów rocznie.

Ostatecznie do produkcji Astry G jako Zastavy 20 nie doszło. Jeśli chodzi o powody, to znalazłem wzmiankę o kryzysie w 2008 roku. Innym, równie prawdopodobnym, byłoby przejęcie zakładów Zastavy przez Fiata w 2008 roku i powstaniem Fiat Serbia. W tej sytuacji produkcja modelu na licencji innej marki niepowiązanej z koncernem byłaby kuriozalna. Samo przejęcie było spowodowane prywatyzacją fabryki, która do dzisiaj produkuje różne modele mniejszych Fiatów.

Sama Zastava 20 jest w sumie, cóż – niemal nieznana. Oprócz paru artykułów z zagramanicy z kwietnia 2007 roku (sprawdzałem, nie miały daty 1 kwietnia ( ͡° ͜ʖ ͡°)) oraz… modowi do GTA San Andreas (XD) to nie ma żadnych informacji.

auto znane z tego, że powstał mod do Sa Nandreasa XD /GTAInside

Pojazd, którego ewentualna produkcja nikogo nie obchodzi, nawet fiaciarzy. XDDD

Źródła: Motor Authority; Automagazin.rs; Autorepublika.com; Auta5p;
Zdjęcia: Opel, Autorepublika.com, GTAInside

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *